جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • درباره ما
    • ما کی هستیم؟
    • تماس با ما
  • مجله علمی آی‌کدداغ
  • محصولات
    • کتاب (خواندنی های مفید)
    • برنامه نویسی (مغز ربات)
    • الکترونیک (اعصاب ربات)
    • مکانیک (بدن ربات)
    • رباتیک (زندگی ربات ها)
  • دانلود iCodeجدید
  • درخواست نمایندگی
  • ویکی‌کد
آی‌کد لرن

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ثبت نام

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در privacy policy ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

  • 281 709 66 -021
  • iamhappybot@gmail.com
0
آی‌کد لرن
  • خانه
  • درباره ما
    • ما کی هستیم؟
    • تماس با ما
  • مجله علمی آی‌کدداغ
  • محصولات
    • کتاب (خواندنی های مفید)
    • برنامه نویسی (مغز ربات)
    • الکترونیک (اعصاب ربات)
    • مکانیک (بدن ربات)
    • رباتیک (زندگی ربات ها)
  • دانلود iCodeجدید
  • درخواست نمایندگی
  • ویکی‌کد
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید
0

وبلاگ

آی‌کد لرنپروژه با آی‌کدبرنامه نویسی بدون سخت افزارپرتاب موشک با حلقه در آی‌کد

پرتاب موشک با حلقه در آی‌کد

24 بهمن 1403
ارسال شده توسط زهره دارابیان
برنامه نویسی بدون سخت افزار, پروژه با آی‌کد, دانش آموز, مجله علمی آی‌کد
انواع حلقه ها در برنامه نویسی

در پروژه آموزش برنامه نویسی حلقه قصد داریم به صورت ساده روش استفاده از حلقه را یاد بگیریم. من می خواهم یک نشانگر یا شیء موشک در پنل آی‌کد داشته باشم. سپس برنامه ای بسازم که با شمارش معکوس این موشک را به هوا پرتاب می کند. مثلاً از 10 تا 1 با یک ثانیه فاصله می شمارد و سپس موشک به هوا پرتاب می شود.

پس تا اینجای مساله متوجه شدید که چه نوع حلقه ای مورد نیاز است؟

بله درست متوجه شدید. چون تعداد تکرار از قبل مشخص شده است (10بار) حلقه “به اندازه … بار تکرار کن” نیاز ما را برطرف می کند. اما یک مفهوم جدید به نام متغیر هم داریم. تصور کنید ما می خواهیم 10 بار بشماریم. یعنی عدد شمارش ما بین 10 تا 1 تغییر می کند. پس نیاز به یک چیزی داریم که این اعداد را در خودش نگه دارد. مثلاً یک ظرف یا محل نگهداری! به این ظرف متغیر می گویند. با داشتن متغیر کار ما خیلی ساده تر می شود. در هر مرحله متغیر ما که داخلش یک عدد ریخته شده است، یک واحد کم می شود.

حلقه‌ها در برنامه‌نویسی “جادوی تکرار”

این جدول تغییرات متغیر را نشان می دهد:

مرحله مقدار متغیر عملیات توضیحات
0 11 – ابتدای حلقه/برنامه – شروع به کار برنامه – مقداردهی اولیه به متغیر
1 10 11-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
2 9 10-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
3 8 9-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
4 7 8-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
5 6 7-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
6 5 6-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
7 4 5-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
8 3 4-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
9 2 3-1 شمارش در حلقه – نمایش روی پنل
10 1 تغییر موقعیت (ارتفاع) موشک پرتاب موشک به هوا – نمایش روی پنل

وقتی آی‌کد در مراحل اجرای برنامه وارد حلقه می شود، دیگر با هیچ بخشی جز بلوک های داخل حلقه کاری ندارد. تا زمانی که تعداد دفعات خواسته شده کامل اجرا شود. بعد از حلقه بیرون می پرد. در انتهای حلقه یک بلوک شرطی استفاده کردیم. این بلوک شرطی “اگر … شده بود” هر بلوکی داخل شکاف آن قرار گیرد در صورت درست بودن قسمت شرط اجرا می کند. شرط ما یک شرط تساوی است. من به آی‌کد گفته ام اگر شماره با عدد 1 برابر شده بود، کلمه پرتاب را روی پنل نشان دهد و بعد ارتفاع موشک را در عرض یک ثانیه تغییر دهد. من ارتفاع را روی 300 قرار دادم. به این ترتیب موشک از صفحه پنل خارج می شود.

آموزش حلقه ها در برنامه نویسی
آموزش حلقه در برنامه نویسی دانش آموزان

نتیجه گیری:

خب، در پروژه آموزش برنامه نویسی حلقه سعی کردم یکی از انواع حلقه را خیلی ساده برایتان توضیح دهم. ضمن اینکه در طول پروژه با متغیر و شرط هم آشنا شدید. حالا متوجه شدید در کادر شرط می توانید از بلوک های عملگر مثل مساوی، بزرگتر و کوچکتر هم استفاده کنید. حالا کمی فکر کنید و همین پروژه را کامل تر کنید. مثلاً سرعت حرکت موشک را به کمک یک حلقه دیگر در برنامه کم کم زیاد کنید. یک موشک هنگام پرتاب به فضا، در دنیای واقعی با سرعت یکنواخت حرکت نمی کند. ابتدا کمی از جایش تکان می خورد، و سپس سرعتش زیاد می شود و ناگهان با سرعت خیلی زیاد که افزایشی است پرتاب می شود.

حالا شما دست به کار شوید و به کمک یک حلقه دیگر این پروژه را توسعه دهید. اگر سوالی داشتید می توانید در بخش نظرات بپرسید.

فایل آماده این پروژه را جهت توسعه دادن در زیر برایتان قرار دادم.


دانلود برنامه های آماده آی‌کد
دانلود پروژه پرتاب موشک آی‌کد
برچسب ها: حلقه برنامه نویسی بلوکیحلقه در آی کدحلقه در برنامه نویسی بلاکی
زهره دارابیان
درباره زهره دارابیان

من تی تی ام. تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه ست. در انگلیسی کوتاه شده Teacher Technologist ست. به معنای معلم فناور یا معلمی که به تکنولوژی علاقمنده یا موضوعات تکنولوژی رو درس میده. همیشه علاقمند به یادگیری ام و همین طور یاددادن. کار من ساده کردن دنیای علم و تکنولوژی هست. برای همین اینجام می نویسم، محصولات کمک آموزشی، روش های یادگیری و دوره های آموزشی جذاب طراحی می کنم. اینجا کلاس درسی ست به وسعت همه ایران. به دنیای یادگیری با آی‌کد همراه با تی تی خوش اومدید!

نوشته‌های بیشتر از زهره دارابیان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://icodelearn.ir/?p=6945
جدیدتر حلقه‌ها در برنامه‌نویسی "جادوی تکرار"
قبلی حمایت مالی از آی‌کد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
اینستاگرام هپی بات
دانلود نرم افزار icode
محصولات
  • دوره مربی گری برنامه نویسی کودک و نوجوان دوره آموزش مربیگری برنامه‌نویسی کودک و نوجوان
    ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • دوره برنامه نویسی دانش آموزی ثبت نام کلاس حضوری
    ۲۵۰,۰۰۰ تومان
  • آموزش کامپیوتر به کودک کامپیوترها دقیقاً چه چیزی هستند؟ (ماجراهای من و ربوتی)
    رایگان!
  • کتاب برنامه نویس1دقیقه ای کتاب برنامه نویس1دقیقه ای
    ۱۲۰,۰۰۰ تومان
© م. 2022 - ش. 1400 کلیه حقوق مادی و معنوی نزد هپی بات محفوظ است. کپی برداری از مطالب و محتواها حتی با ذکر منبع ، به هر منظوری از نظر قانونی ، شرعی و اخلاقی مورد رضایت نیست و در صورت لزوم از مراجع ذی صلاح پیگیری خواهد شد. برای نشر محتواها از اشتراک لینک وب سایت استفاده کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://icodelearn.ir/?p=6945
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.